Vanliga frågor & svar
Här samlar vi era vanligaste frågor. Vi har även specifika frågor och svar på många av våra produkter, där du själv kan ställa önskade frågor. Dessa hittar du på produktsidorna. Det går också bra att kontakta oss direkt om du har frågor om exempelvis hur du handlar eller hur du ska använda våra produkter. Se uppgifter längst ned på sidan.
Om isolering och våra produkter
Hur många skivor/m² innehåller 1 paket?
Det står specificerat under bilden på respektive produkt.
Hur tjockt måste jag isolera?
Allt beror på hur mycket energi (värme) man vill tillföra för att nå önskad temperatur. Vid nyproduktion av en villa är standarden:
Vägg: 40+195+45mm, totalt 280mm
Snedtak: 400mm
Vind: 500mm
Vid tilläggsisolering av äldre hus får man ofta jobba med det utrymmet man har, då det sällan är önskvärt att förändra det yttre utseendet för mycket samt att man inte vill stjäla för mycket utrymme på insidan. Vid en tilläggsisolering av en yttervägg i ett befintligt hus så brukar det oftast passa bäst med 45-70mm
Måste jag ha en ångbroms på insidan?
Ja, man vill ha någon form av lufttätt skikt på insidan för att hindra varm och ibland fuktig luft från att läcka ut i konstruktionen och orsaka kondens. En ångbroms med bestämt SD-värde är ett enkelt sätt att bygga en lufttät och diffusionsöppen konstruktion.
Måste jag ha en vindduk på utsidan?
Utrymmet jag skall isolera är något mindre än dimensionen på isoleringsskivorna, kan jag komprimera dom?
Ja, skivorna är mjuka och går med lätthet att komprimera ca 10% (gäller ej för fasadskivor).
Finns det olika håll att sätta ångbroms eller vindskyddsduk?
Den glatta sidan är mer lämplig att ha inåt (så att man kan läsa texten) för att tejpen fäster bättre. Annars har duken samma funktion på båda sidor.
Är isoleringsskivorna enkla att dela?
Med en vass vågig eller slät klinga så delar man isoleringen lätt. Fårullsdrev och fårullsisolering kan dras eller klippas isär.
Ha gärna ett bryne till hands då eggen snabbt blir slö när man skär/sågar i naturfiberbaserad isolering.
Det underlättar även om man har ett hårt underlag, exempelvis ett isoleringsbord eller bordskant, när man delar skivorna. Vissa föredrar att dela isoleringsskivorna en vinkelslip med stenklinga.
Om beställning, leverans och hämtning
Vad kostar det?
Priserna finner du bredvid respektive produkt. Dessa är inklusive moms.
Vad kostar frakten?
Frakten räknas ut efter att du fyllt i dina adressuppgifter (inkl. län) i kassan.
Får du inte upp någon fraktkostnad efter att du gjort detta så bor du i ett av de län som vi beräknar frakten manuellt till. Hör då av dig med adress och önskade varor till info@isoleringsbutiken.se så räknar vi ut frakten manuellt.
Isolering är skrymmande och oftast måste det skickas på lastpall, därför blir frakten ibland orimligt dyr vid beställning av enstaka paket.
När kommer min beställning?
Efter att vi mottagit en beställning så bokar vi in frakten. Beroende på fraktbolag och leveransadress så hämtar fraktfirman godset inom 1-3 arbetsdagar.
När fraktfirman hämtar godset hos oss så meddelar vi er om detta. I normalfallet tar det 1-2 arbetsdagar från det att pallarna lämnat oss tills du får leverans. Vi bokar alltid leveranser med avisering, chauffören aviserar alltså er innan ankomst.
Mindre försändelser såsom enstaka rullar tätskikt eller drev skickas med Schenker Privpak, som du hämtar hos närmsta ombud.
Jag önskar få leverans en specifik dag, går det att lösa?
Ja, det går att lösa. Dock så tillkommer oftast en extra kostnad på 500-1000:- vid tidslossning. Hör av dig till info@isoleringsbutiken.se innan du lägger beställning om du önskar en specifik leveransdag, så undersöker vi hur möjligheterna till detta ser ut på din ort.
Det är väldigt liten väg in till mitt hus, kommer ni fram?
Alla leveranser kommer med normalstor lastbil, om du är osäker på om en lastbil kan komma in på din adress, hör av dig innan du lägger beställning så undersöker vi vilka alternativ som finns. Mindre beställningar skickas med Schenker Privpak som hämtas ut hos närmsta ombud.
Levereras isoleringen med kranbil?
Nej. Pallarna levereras med vanlig lastbil och pallarna dras ut via bakgavellyften.
Vilka öppettider har ni?
Vi har ingen fysisk butik med fasta öppettider.
Det går dock fint att hämta din beställning på vårt lager i Sandared.
Stopptid för beställningar som önskas hämtas fredag – söndag är: torsdagar kl. 12:00.
Jag vill hämta min beställning på ert lager, går det?
Det går alldeles utmärkt. Önskar du hämta på vårt lager så kryssar du i det i samband med att du lägger beställningen.
Din beställning finns klar för hämtning när du erhåller ett mail med hämtningsinstruktioner. Efter att du erhållit hämtningsinstruktioner så kan du hämta dygnet runt.
Stopptid för beställningar som önskas hämtas fredag – söndag är: torsdagar kl. 12:00.
Jag har lagt en beställning som jag önskar hämta. När kan jag göra det?
Efter att vi mottagit din beställning ställer vi ut din beställning i vårt hämtningsrum som du kommer åt med en kod. Så snart det är utställt så kan du hämta när som helst på dygnet.
När du erhåller ett mail med hämtningsinformation (kod och vägbeskrivning) så är din beställning redo att hämtas.
Observera att stopptiden för hämtningar som önskas göras under fredag-söndag är: torsdagar kl. 12:00
Hur stora är paketen? Får jag plats med dom i bilen?
Ett paket med skivor mäter ca: 122*56*45 cm (träfiber i dimension 170, 195, 220 mäter ca 122*56*37cm)
Ett paket med lösull mäter ca: 80*40*30 cm
I en herrgårdsvagn av normaltyp brukar man få plats med 3pkt skivor
Vad innebär lager / beställningsvara?
Lagervaror har vi normalt i lager medan beställningsvaror har en leveranstid på 2 – 6 veckor. Observera att vårt lagersaldo inte uppdateras i realtid, så ibland kan en lagervara ta slut i lager. Om du beställt en produkt som tillfälligt är slutsåld så kommer vi informera dig snarast möjligt.
Om hyra av isoleringsmaskin
Är det svårt att isolera med er hyrmaskin?
Är man normalhändig så klarar man i regel att blåsa öppna konstruktioner tex ett vindsbjälklag. Följer man instruktionerna i medföljande pärm så kan man även blåsa stängda konstruktioner som snedtak och vägg. Notera att det då krävs större noggrannhet för att inga framtida sättningar i isoleringen ska ske.
Jag har köpt material på annat håll och önskar endast hyra maskinen?
Vi hyr endast ut maskinen till kunder som köpt material hos oss. Ser vi spår i maskinen efter annat material än de vi saluför så kommer en saneringskostnad att faktureras. Orsaken är att den kan haverera av andra material.
Jag bor långt från Borås och har inte möjlighet att hämta maskinen, kan ni skicka den?
Nej. Maskinen och erforderliga tillbehör finns på en täckt kärra. Maskinen tål inte fukt och ska stå kvar i kärran under arbetet.
Övrigt
Är ni intresserade av att synas på mitt Instagramkonto mot att jag får rabatt på produkterna?
Det är alltid intressant att synas i relevanta kanaler. Dock så måste du har minst 1500 följare och en relevant inriktning på kontot (tex. renovering, byggnadsvård eller hemmafixare).
Kan ni slänga med X-produkt och leverera till mig när ni skall åt detta hållet?
Nej, alla hemleveranser, även de små tar tid och kostar därmed pengar.
Har ni sett mitt mail?
Har du inte fått ett felmeddelande så har ditt mail troligtvis kommit fram till oss. Vi kommer besvara det så snart vi har möjlighet. Ofta svarar vi inom ett dygn men ibland kan det ta längre tid att arbeta sig ner i mailskörden.